For å bli en dyktig låtskriver, må man våge å bare starte. For som så mye annet, handler det om trening. Ikke regn med at den første sangen du lager er en genistrek av en sang. Det kan selvfølgelig forekomme, men hører vel heller sjeldenheten til. Og det er det vakre med hele prosessen.

La meg presisere; en låt i seg selv er ikke nødvendigvis vanskelig å skrive, men en allsang som baserer seg på vår tro - det er en annen sak. Her bør man sette av litt tid. Det er hva jeg liker og misliker på en gang; å la sangen modne. Hvor starter man? Jeg tror ikke det er én fasit på det hele, men jeg kan ta deg med gjennom min nogenlunde faste rutine (selv om jeg til tider viker fra dette også). Jeg har fire steg til deg. 

 

STEG 1 - Idémyldring
For å starte prosessen med å skrive en ny låt, er det hensiktsmessig med en idémyldring. Mye bra kommer ut av blanke ark der du selv kaster ut idéer og tanker uten å avgrense eller avslå. Nøkkelen til en god sang starter med et ord eller et tema, tenker jeg. Ved å starte her, gjør du det lettere for deg selv å skape en tydelig rød tråd gjennom hele sangen, og tekstidéene kan komme noe lettere. 


STEG 2 - Bibeltekst
Skal man skrive en god lovsang, er Bibelen stedet å gå for å hente tyngden til sangen. Har du landet tematikk i steg 1, kan du lete etter tekster, historier og utsagn i Bibelen som du kan bruke som utgangspunkt i videre tekst. 

La oss si at du ønsker å skrive en sang om Guds løfter. Da kan du velge å gå inn i mange forskjellige historier i Bibelen; Moses, Noah, Abraham eller Salmene. På den måten tror jeg vi kan klare å skrive tidløse sanger som fungerer i ulike sesonger, kirkekulturer og livsfaser. 


STEG 3 - Tekst- og meldodiutkast
Når tematikk er landet og bibeltekster er funnet, begynner prosessen med å skrive i et mer poesilignende format. Her kan det være lurt å først skrive ned hva man vil fram til i hver del, for så å ta fram rim- og synonymordbok. 

For noen er det lettere å skrive i sammenheng med at man leker seg med melodier. På den måten kan man forme ordene godt til melodilinjen og man er nødt til å ta fram synonymordboken for å finne variasjoner på ord som fungerer godt sammen. I denne fasen må man prøve seg fram med ulike setninger. 

For allsangvennligheten sin del kan det være lurt å bestemme seg om man skal ha rim, gjenta ord eller setninger, hvilke fraseringer som skal gå igjen, og gode lyriske sammensetninger som er lett å huske for folk. Finn et slags «hook» og for all del, kom deg unna klisjéer.


STEG 4 - Test og tilbakemelding
Ikke vær redd for å gi fra deg uferdig materiale til andre for tilbakemelding. Det er viktig. Velg deg ut noen du mener kan være kritiske og som kan gi gode konstruktive tilbakemeldinger på innhold, setninger og melodi. Det er godt å få inn noen med nye øyne og som er gode på språk og har et godt øre til musikk. Ja, det er skummelt, men er nødvendig. 

Selv deler jeg dette i to; jeg har noen som pleier å se på sangens helhet og tematikk, og så har jeg noen andre som ser på språk. Noen ganger drister jeg meg også til å teste ut sangen «live» for å sjekke om den fungerer i settingen jeg ønsker å bruke den i. 
Etter tilbakemeldingene tar du en ny runde med sangen, steg for steg. Så er du klar for ferdigstilling. Gi låta fra deg til noen som kan arrangere den, eller gjør det selv hvis du liker det. 


Det er klisjé å si det, men vi har alle vært nødt til å starte en plass. Det krever dedikasjon og øvelse. Ikke gjør det for avansert for deg selv. Start der det er naturlig for deg, uten å sammenligne med folk som har holdt på med dette lenger enn deg. 

Lykke til!